Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Saturday, 12 July 2014

ARTIKEL 4.2: Peranan Kepimpinan Guru Dalam Mempengaruhi Iklim Bilik Darjah

Pautan : http://www.scribd.com/doc/13720586/Kepimpinan-Guru-Dalam-Mempengaruhi-Bilik-Darjah

Oleh : Rahmad Sukor Ab. Samad
        Shahrir Jamaluddin


Sipnosis:


Kajian mengenai kepimpinan guru di dalam bilik darjah masih kurang dikaji dalam kalangan penyelidik berbanding kajian tentang peranan dan kepimpinan Guru Besar dan Pengetua di sekolah. Oleh itu, jurnal oleh  ini amat sesuai dikaji oleh semua pemimpin bilik darjah terutama peranan guru dalam mempengaruhi iklim bilik darjah.

               Kebanyakan guru mempunyai ketidaktepatan persepsi mengenai kepimpinan bilik darjah. Melalui artikel ini, didapati guru menganggap bahawa pihak pentadbir sekolah adalah bertanggungjawab dalam hal berkaitan dengan kepimpinan walhal kepimpinan sebenar adalah merupakan guru itu sendiri yang bertindak sebagai pemimpin dalam proses pengajaran manakalan pentadbir bertindak sebagai penyelaras. Guru terlalu mengutamakan pengurusan bilik darjah dari segi pengurusan pengajaran dan pembelajarn dan sedikit pengurusan kelas dalam hal-hal berkaitan kebersihan dan disiplin bilik darjah tanpa mengutamakan kepimpinan bilik darjah. Menurut penulis artikel ini, kemungkinan yang berlaku kerana program latihan guru yang lebih berfokus kepada amalan di dalam pengurusan bilik darjah.



Ulasan:


Dalam artikel ini, definisi bagi kepimpinan bilik darjah, kepimpinan bilik darjah yang berkesan, faktor mempengaruhi iklim bilik darjah juga telah dihuraikan dengan begitu jelas dan bertepatan dengan definisi sebenar. 
  
         
            Pengkaji juga menyatakan cadangan yang baik tentang kemahiran dan kepimpinan yang menjadi amalan pentadbir sekolah dan diperturunkan kepada guru dalam konteks kepimpinan di bilik darjah. Isu mengambil berat ini merangkumi penilaian guru dan murid, iklim sekolah, kurikulum, pengurusan sumber, kaedah membuat keputusan, matlamat pengajaran jangka pendek dan jangka panjang, sokongan komuniti sekolah dan masyarakat, komunikasi antara pentadbir dan guru sekolah.

             Untuk penambahbaikan, dicadangkan agar artikel ini merangkumi pelbagai pihak, tidak terhad kepada pentadbir sekolah dan guru. 

           



No comments:

Post a Comment