Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

Artikel 10.1 : Traditional and alternate routes to teacher certification : issues, assumptions, and misconceptions



Oleh : Trish Stoddart dan Robert E. Floden


Pautan :


Ulasan / kritik :
Artikel ini amat menarik kerana pengkaji menyatakan rasa prihatin terhadap permasalahan pensijilan guru. Pelbagai kajian turut dijalakan bagi memenuhi keperluan guru dari segi latihan, dan bantuan untuk membantu para guru mempelajari apa yang perlu diketahui tentang mata subjek yang diajar. Cara alternatif boleh disediakan untuk pengurusan pembelajaran yang mana amat diperlukan di sekolah-sekolah. Program berasaskan kolej juga perlu ditingkatkan untuk menyediakan sokongan yang berterusan untuk mendidik pelajar bagaimana untuk menyahut cabaran standard yang lebih mencabar diperingkat negeri dan kebangsaan.

No comments:

Post a Comment