Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

ARTIKEL 6.2 : PENGARUH KOMPETENSI GURU MATEMATIK KE ATAS AMALAN PENGAJARAN KREATIF


Oleh : Azhari Mariani
             Zaleha Ismail


Abstrak :
Matematik sering dianggap sebagai mata pelajaran yang kompleks dan tiada ruang untuk melaksanakan amalan kreatif dalam pengajaran. Amalan kreatif dalam pengajaran oleh guru-guru matematik perlu diberi perhatian sewajarnya dalam usaha memupuk budaya kreativiti dalam kalangan murid. Kertas konsep ini bertujuan untuk membincangkan pengaruh kompetensi guru matematik ke atas amalan pengajaran kreatif. Domain-domain kompetensi guru iaitu pengetahuan, kemahiran serta sikap dan personaliti guru dilihat memberikan pengaruh yang besar terhadap amalan pengajaran kreatif. Pengaruh tersebut akan memberi implikasi terhadap pembentukan modal insan yang diaspirasikan oleh negara. Justeru langkah proaktif perlu diambil oleh guru-guru matematik, pihak pentadbir sekolah dan kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam meningkatkan kompetensi guru matematik agar amalan pengajaran kreatif boleh dilaksanakan secara berkesan.



Ulasan :


Artikel ini sangat baik kerana pengkaji dapat mengemukakan beberapa cadangan berdasarkan implikasi masing-masing. Cadangan ini amat berguna untuk warga pendidik untuk menerapkan pengajaran kreatif dalam pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas. Secara kesimpulan, amalan pengajaran kreatif harus dipupuk dari peringkat awal pendidikan sebelum berkembang ke peringkat yang lebih tinggi. Guru-guru matematik bertanggungjawab dan memainkan peranan yang besar dalam memupuk kreativiti dalam kalangan murid. Selain itu, pengaruh kompetensi guru matematik dari aspek pengetahuan, kemahiran serta sikap dan personaliti guru perlu dipertingkat dan diberi perhatian sewajarnya dalam usaha memperkasakan amalan pengajaran kreatif dalam kalangan guru-guru matematik di Malaysia.

No comments:

Post a Comment