Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

ARTKEL 3.2: The Singaporean Mathematics Curriculum: Connections To TIMSS



Oleh: Jaguthsing Dindyal


SIPNOSIS:
Seperti yang kita sedia maklum, Singapura adalah negara yang mendapat tempat pertama di dalam keputusan TIMSS (2003). Artikel ini membincangkan perbezaan Singapura dengan negara lain sehingga mendapat kedudukan terbaik dalam TIMSS serta kekuatan dan kelemahan kurikulum yang dilaksanakan di Singapura.

ULASAN:
Melalui artikel ini, salah satu faktor yang mempengaruhi pencapaian matematik bagi negara itu adalah dari segi perlaksanaa kurikulum yang telah dirangka dengan kemas yang merupakan satu permulaan yang menjadikan suatu pengajaran dan pembelajaran itu bermanfaat bagi murid. Kurikulum yang dibina diselia dan dilaksanakan dengan kemudahan yang cukup dengan tenaga guru terlatih di mana setiap guru merupakan pakar bagi topik tersebut. Namun, keadaan ini berbeza dengan kurikulum di Malaysia kerana terdapat juga guru bukan opsyen mengajar subjek yang bukan opsyennya berikutan dengan kes kekurangan guru di sekolah masing-masing. Persoalannya, bagaimanakah kita hendak mencapai tahap antarabangsa sekiranya masalah seperti ini tidak diperbaiki. Sistem kurikulum di Singapura boleh dijadikan model untuk penambahbaikan sistem pendidikan di Malaysia untuk mengurangkan masalah guru bukan opsyen ini.

No comments:

Post a Comment