Oleh : Noor Azreen Bt Abd Aziz
Pautan :
Abstrak:
Pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah
dan bilik darjah merujuk kepada proses pengumpulan, analisis, sintesis dan
interpretasi keseluruhan maklumat berkaitan pengajaran dan pembelajaran yang
bertujuan membantu pihak sekolah membuatkeputusan bagi penambahbaikan serta
mencapai matlamat dalam pengajaran danpembelajaran. Pentaksiran dijalankan
untuk mengetahui kekuatan dan kelemahanpelajar secara berterusan. Kertas kerja
ini membincangkan mengenai definisi, penilaiansebagai proses
pengajaran-pembelajaran, jenis pentaksiran dalam bilik darjah,perbandingan
antara pentaksiran tradisional dengan alternatif, kekangan pelaksanaan pentaksiran
alternatif, dan kepelbagaian aktiviti yang membolehkan perlaksanaan pentaksiran
alt ernatif. Perbincangan definisi pentaksiran berfokus kepada
fungsipentaksiran manakala penilaian sebagai proses pengajaran-pembelajaran membincangkan
mengenai penilaian merupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan juga
pembelajaran. Terdapat beberapa jenis pentaksiran di dalam bilikdarjah yang
mempunyai tujuan pelaksanaan yang berbeza. Pentaksiran merupakan salah satu
komponen penting dalam pengajaran-pembelajaran. Pentaksiran tradisional vs pentaksiran
alternatif membincangkan mengenai keperluan atau kepentinganuntuk melakukan
transformasi dalam sistem pentaksiran negara. Seterusnya,kekangan pentaksiran
alternatif adalah kerana kegagalan pendidik mempelbagaikanaktiviti dalam
pengajaran dan pembelajaran. Kekangan ini termasuklah kekanganmasa, bebanan
kerja, tahap pengetahuan, kemahiran, sikap, kesahan dan kebolehpercayaan dalam
pentaksiran. Kertas kerja diakhiri dengan kepelbagaian aktiviti pentaksiran
alternatif dan cadangan bagi mengatasi kekangan tersebut.
ULASAN:
Pengkaji berjaya mentafsirkan pentaksiran
alternatif sebagai pentaksiran autentik atau pentaksiran formatif atau
pentaksiran untuk pembelajaran. Berdasarkan kajian-kajian yang telah dibuat
oleh pengkaji, jelas menunjukkan bahawa pelaksanaan pentaksiran alternatif
dapat dijalankan dengan baik, konsisten dan berterusan di sekolah-sekolah
berdasarkan kepada tahap pengetahuan,kemahiran dan sikap guru-guru yang tinggi.
Oleh itu pengkaji menyimpulkan bahawa guru-guru perlu dilatih dengan menghadiri
kursus, seminar atau mesyuarat berkaitanbagi mempertingkatkan pengetahuan serta
kemahiran.
Dalam artikel ini, pengkaji
juga ada menyatakan beberapa kekangan iaitu
kekangan dari segi masa, jadual yang padat dan tenaga boleh diatasi
dengan membahagikan tugasan kerja yang sama rata antara setiap guru di sekolah.
Sebagai cadangan penyelesaian, pengkaji memberikan beberapa cara iaitu guru
juga perlu dilatih supaya menjalankan tugas secara profesional, telus, adil dan
tidak memihak kepada mana-mana golongan atau individu. Pihak pentadbir perlu
bijak membahagikan tugasan kerja, bagi guru subjek yang perlu melakukan
pentaksiran, tugasan kerja yang berat harus dielakkan untuk memastikan
pentaksiran dapat dijalankan dengan jayanya tanpa sebarang alasan.
No comments:
Post a Comment