Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

ARTKEL 3.1: Curriculum coherence: an examination of US mathematics and science content standards from an international perspective



Oleh: William H. Schmidt,
           Hsing Chi Wang
           Curtis C. Mcknight

SIPNOSIS:
Perkara utama yang dibincangkan dalam artikel ini adalah tentang perbezaan dengan pemetaan topik dalam pelbagai standard kebangsaan Amerika Syarikat  dalam matematik dan sains yang berbeza dengan negara lain. Pemeriksaan matematik dan standard kandungan sains dari 21 negeri dan 50 daerah di Amerika Syarikat menunjukkan corak yang lebih seperti yang dilakukan oleh standard kebangsaan Amerika Syarikat berbanding dengan negara-negara TIMSS yang berpencapaian tinggi. 

Walaupun standard kandungan telah menjadi penting terhadap pembangunan kurikulum Amerika Syarikat dan pembaharuan, mereka masih belum mencerminkan pertalian berlaku sebagaimana yang telah dicapai oleh negara-negara yang lebih baik daripada Amerika Syarikat dalam kajian TIMSS.

ULASAN:
Artikel ini, dinyatakan dengan terperinci standard yang diuji bagi setiap gred  yang berbeza untuk kedua-dua mata pelajaran sains dan matematik.  Standard kandungan dinyatakan dengan jelas yang merupakan instrumen dasar yang digunakan untuk menyuarakan visi, atau rangka kerja, daripada disiplin hal perkara kepada sistem pendidikannya, termasuk bukan sahaja guru-guru dan pelajar-pelajar, tetapi ibu bapa dan orang ramai. Penulis juga menyatakan cadangan yang merupakan salah satu persoalan dasar yang lebih penting bagi Amerika Syarikat dalam menilai piawaian negeri dan kandungan daerah ialah sama ada piawaian mencerminkan rangka kerja yang masuk akal.

No comments:

Post a Comment