Oleh: William H. Schmidt,
Hsing Chi Wang
Curtis C. Mcknight
Pautan: http://www.ode.state.or.us/teachlearn/subjects/science/curriculum/coherencearticlejcs375.pdf
SIPNOSIS:
Perkara utama yang dibincangkan dalam
artikel ini adalah tentang perbezaan dengan pemetaan topik dalam pelbagai
standard kebangsaan Amerika Syarikat dalam matematik dan sains yang berbeza dengan
negara lain. Pemeriksaan matematik dan standard kandungan sains dari 21 negeri
dan 50 daerah di Amerika Syarikat menunjukkan corak yang lebih seperti yang dilakukan
oleh standard kebangsaan Amerika Syarikat berbanding dengan negara-negara TIMSS
yang berpencapaian tinggi.
Walaupun standard kandungan telah menjadi
penting terhadap pembangunan kurikulum Amerika Syarikat dan pembaharuan, mereka
masih belum mencerminkan pertalian berlaku sebagaimana yang telah dicapai oleh negara-negara
yang lebih baik daripada Amerika Syarikat dalam kajian TIMSS.
ULASAN:
Artikel ini, dinyatakan dengan terperinci
standard yang diuji bagi setiap gred
yang berbeza untuk kedua-dua mata pelajaran sains dan matematik. Standard kandungan dinyatakan dengan jelas
yang merupakan instrumen dasar yang digunakan untuk menyuarakan visi, atau
rangka kerja, daripada disiplin hal perkara kepada sistem pendidikannya, termasuk
bukan sahaja guru-guru dan pelajar-pelajar, tetapi ibu bapa dan orang ramai. Penulis
juga menyatakan cadangan yang merupakan salah satu persoalan dasar yang lebih
penting bagi Amerika Syarikat dalam menilai piawaian negeri dan kandungan daerah
ialah sama ada piawaian mencerminkan rangka kerja yang masuk akal.
No comments:
Post a Comment