Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

ARTIKEL 6.1 : HUBUNGAN ANTARA SIKAP, MINAT, PENGAJARAN GURU DAN PENGARUH RAKAN SEBAYA TERHADAP PENCAPAIAN MATEMATIK TAMBAHAN TINGKATAN 4




Oleh : Noor Erma Binti Abu
           Leong Kwan Eu


ULASAN :
Artikel ini membincangkan tentang hubungan antara sikap, minat, pengajaran guru dan pengaruh rakan sebaya terhadap pencapaian matematik tambahan pelajar tingkatan 4. Pengkaji turut menarik minat pembaca dengan perkongsian laporan PISA 2012 yang terkini dan perbandingan pencapaian Matematik dalam PMR pada  taun 2005  dan 2006. Dalam artikel ini, pengkaji menyatakan dengan lebih teliti makna bagi pengaruh minat,sikap, rakan sebaya dan pengaruh guru secara ringkas dan tepat.  Kajian menunjukkan dalam aspek pengajaran guru didapati terdapat hubungan yang jelas antara aspek pengajaran itu dengan pencapaian Matematik Tambahan murid. Pengkaji mendapati  murid akan berpendapat bahawa kaedah pengajaran guru akan mempengaruhi secara langsung pencapaian Matematik Tambahan mereka.

 Kepelbagaian pengajaran guru dan kaedah pengajaran merupakan beberapa contoh yang berkaitan dengan pengaruh pengajaran guru. Dengan mempelajari hubungan antara faktor-faktor seperti sikap, minat, pengajaran guru dan pengaruh rakan sebaya beserta cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam artikel ini, pembaca dapat menjadikan artikel ini sebagai  rujukan yang lebih jelas dan tepat kepada sesiapa yang berminat dan berkaitan dengan pembelajaran Matematik Tambahan murid bukan sahaja di sekolah menengah, termasuklah sekolah rendah.

No comments:

Post a Comment