Oleh
: Johari Surif
Nor Hasniza Ibrahim dan
Meor Ibrahim Kamaruddin
Pautan : http://eprints.utm.my/2228/1/3_9.pdf
ABSTRAK:
Kajian ini bertujuan mengkaji masalah
pembelajaran Matematik dalam bahasa Inggeris di kalangan pelajar tingkatan 2
sekolah luar bandar. Kajian yang dijalankan adalah berbentuk kajian deskriptif.
Instrumen yang digunakan semasa menjalankan kajian ini ialah soal selidik
berdasarkan kepada empat persoalan kajian iaitu faktor bahasa pengantar (bahasa
Inggeris), faktor pengajaran guru dalam bahasa Inggeris, faktor tahap
penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar, dan faktor persekitaran. Nilai
kebolehpercayaan instrumen adalah α = .93. Seramai 120
responden dipilih secara rawak yang merupakan pelajar tingkatan 2 di sebuah
sekolah luar bandar di daerah Pontian, Johor. Analisis data dilaksanakan
menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS) yang
melibatkan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian
menunjukkan, faktor bahasa pengantar (bahasa Inggeris) dan tahap penguasaan
bahasa Inggeris di kalangan pelajar berada pada tahap yang rendah dengan purata
skor min masing-masing adalah 2.24 dan 2.29, manakala faktor pengajaran guru
dan persekitaran berada pada tahap yang tinggi iaitu dengan purata skor min 4.00
dan 3.90. Secara keseluruhannya, ini menunjukkan masalah pembelajaran Matematik
dalam bahasa Inggeris di kalangan pelajar adalah disebabkan masalah bahasa
pengantar (bahasa Inggeris) dan tahap penguasaan bahasa Inggeris pelajar.
ULASAN :
Secara keseluruhan, pengkaji memberikan
maklumat tentang permasalahan penggunaan Bahasa Inggeris dalam pembelajaran
Matematik di kalangan pelajar luar bandar, di mana kajian seperti ini jarang
dilakukan oleh pengkaji berikutan masalah akses ke kawasan luar Bandar. Apa yang menarik tentang artikel ini adalah pengkaji turut menyatakan
impilkasi daripada penggunaan Bahasa Inggeris dalam pembelajaran Matematik di
kalangan pelajar luar Bandar agar pembaca mengetahui dengan lebih lanjut akibat
daripada permasalahan bahasa ini sehingga menyebabkan kurangnya penguasaan
Matematik di kalangan pelajar kerana faktor lemah dalam penguasaan Bahasa
Inggeris.
No comments:
Post a Comment