Oleh: Hee-chan
Lew
SIPNOSIS:
Artikel membincangkan kesan kepada
pendidikan matematik di negara Korea selepas TIMMS dilaksanakan. Dalam artikel
ini, terdapat beberapa sebab yang menjadikan Korea mendapat keputusan TIMMS
sebanyak 607 bagi gred 8 dan 611 bagi gred 4 iaitu ditempat kedua dibelakang
Singapura. Warga pendidik di Korea percaya bahawa pencapaian matematik murid
adalah penting untuk membina perkembangan yang maju dalam ekonomi dan
mengekalkan penguasaan ekonomi di pasaran global. TIMSS merupakan satu landasan
yang baik agar mereka dapat membayangkan kembali persekitaran pendidikan mereka
untuk penambahbaikan mutu pengajaran Matematik.
ULASAN:
Artikel ini memberikan input penting
kepada kita terutamanya untuk penambahbaikan terhadap sistem pendidikan di
negara kita. Korea telah mengalami pelbagai transformasi dalam matematik dan
terbukti kecemerlangan mereka dalam matematik apabila berjaya berada di antara
tangga teratas dalam TIMSS. Penambahbaikan yang berlaku di Korea boleh
dijadikan sumber rujukan dan teladan kepada kita sebagai warga pendidik dan
perlu dipandang berat oleh pihak yang berkenaan untuk meningkatkan mutu
pencapaian dan penguasaan matematik pelajar negara kita.
No comments:
Post a Comment