Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

Artikel 1.3 : Math anxiety doesn't just affect students

Oleh : William Hams
 

Pautan : http://stemwire.org/2013/05/31/math-anxiety-doesnt-just-affect-students/

Ulasan / kritik :

    n  Ketakutan matematik bukan sahaja dihadapi oleh murid bahkan dihadapi oleh segelintir guru. Artikel ini berkongsi bahawa para guru juga tidak mustatahil untuk memiliki ketakutan terhadap matematik. Artikel ini sangat bagus kerana adanya perkongsian maklumat bahawa guru yang menghadapi ketakutan matematik akan mempengaruhi pengajaran matematik seterusnya mempengaruhi tahap penguasaan matematik murid yang diajar.  Namun cara-cara untuk mengatasi masalah ketakutan matematik di kalangan guru masih kurang diperjelaskan dengan lebih terperinci dan mendalam. Pembaca berharap lebih banyak maklumat tentang cara-cara penyelesaian terhadap ketakutan matematik di kalangan guru untuk memperbaiki amalan pengajaran matematik masing-masing.
 

No comments:

Post a Comment