Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

ARTIKEL 8.2 : PENGGUNAAN PENILAIAN FORMATIF SEBAGAI PROSES MELENGKAPKAN GELUNG: SATU USAHA PENAMBAHBAIKAN



Oleh : Hamimi Fadziati A. Wahab
           Mohd Taufiq Mohd Yusof
           Hafizah Husain
           Mohd Hairi Mohd Zaman
           Aini Hussain


Abstrak:
Penilaian dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan satu kaedah untuk mengesan pencapaian objektif pembelajaran. Secara umumnya, terdapat  dua jenis penilaian berasaskan masa dan tujuan pelaksanaannya iaitu penilaian formatif dan sumatif. Penilaian formatif ditakrifkan sebagai penilaian secara berterusan dibuat sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) berlangsung untuk menilai keberkesanan proses P&P. Manakala penilaian sumatif adalah penilaian di akhir sesuatu tempoh proses P&P untuk menilai pencapaian pelajar. Kebanyakan IPTA masa kini hanya melakukan penilaian sumatif iaitu untuk mengukur pencapaian pelajar semata-mata tanpa sebarang tujuan untuk memperbaiki proses P&P. Oleh itu, kertas kerja ini bertujuan untuk melihat penggunaan serta keberkesanan penilaian formatif sebagai satu usaha ke arah penambahbaikan dalam proses P&P di JKEES, UKM. Kursus KKKL3133 dan KKKL3143 dijadikan kursus percubaan untuk melihat keberkesanan penggunaannya sebelum diimplementasikan sepenuhnya di Jabatan. Pelaksanaannya adalah berdasarkan keputusan peperiksaan pertengahan pelajar dalam kursus tersebut.
Setelah penilaian ini dijalankan, hasil dari pelaksanaannya dianalisa dan pencapaian pelajar ini dibandingkan antara sebelum penilaian dibuat dalam peperiksaan pertengahan dan setelah penilaian diadakan melalui pencapaian peperiksaan akhir. Maklumat-maklumat yang diperolehi dari penilaian formatif ini digunakan untuk menyelesaikan masalah-masalah yang telah dikenal pasti melalui penerapan kaedah melengkapkan gegelung. Dengan itu, penambahbaikan telah dilakukan bagi meningkatkan proses P&P.



Ulasan:
Pengkaji menyimpulkan bahawa penggunaan penilaian formatif ini dilihat sebagai salah satu usaha ke arah penambahbaikan kepada sistem pengajaran dan pembelajaran yang sedia ada di JKEES, UKM. Pengkaji berjaya membuat perkaitan antar kedua-dua pihak dengan menyimpulkan  bahawa penglibatan dan komitmen kedua-dua pihak amat penting agar proses melengkapkan gelung dapat dilakukan. Artikel ini juga bagus untuk dibaca dan dijadikan bahan rujukan oleh pembaca kerana terdapat cadangan penambahbaikan untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran.  

No comments:

Post a Comment