Abstract:
This article outlines a recent
study on school culture and technology adoption. Adapting Hargreaves’ (2003)
model of school cultures, research findings are presented on three schools
involved in a study on teacher transformation using educational technology to
explain how each school represents a separate school culture and school regime.
Each school is profiled to demonstrate, through direct quotes from the
participants, how a specific school culture or regime can reflect varying
degrees of transformation, and subsequent technology adoption.
ULASAN:
Berdasarkan penemuan daripada
tiga buah sekolah dalam kajian ini, penulis dapat mengaitkan transformasi dalam
budaya sekolah membawa kepada bukan sahaja infusi teknologi di dalam kelas
individu (Kelly, McCain, & Jukes, 2009) tetapi juga perubahan yang
berterusan dalam budaya sekolah. Namun begitu, kajian ini tidak menyediakan
penemuan yang jelas bimbingan kajian
masa depan yang mengkaji budaya sekolah dan penerapan teknologi. Kajian jenis
ini adalah penting sekiranya sekolah berharap untuk membawa pembaharuan
besar-besaran kecil atau dalam era maklumat yang perlu memenuhi kehendak murid
digital di sekolah-sekolah kita hari ini.
No comments:
Post a Comment