Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 1 August 2014

Artikel 9.1 : Guru sebagai transformasi dalam inovasi kurikulum

Pautan : http://eprints.ums.edu.my/4038/1/nc0000001485.pdf




Ulasan :
Artikel ini memberi kesedaran pada para guru bahawa guru merupakan tonggak utama dalam transformasi pendidikan negara untuk memastikan matlamat kurikulum yang dirancang dicapai dengan jayanya. Penulis memahami masalah dan kesukaran yang dihadapi oleh guru sepanjang pelaksanaan inovasi kurikulum seperti adanya perasaan bimbang, konflik serta guru sukar menukar amalan sedia ada kepada amalan yang baru. Artikel ini juga memberi kesedaran kepada para guru untuk membuat refleksi terhadap diri seperti adakah guru mempunyai motivasi yang mampu untuk melonjakkan trannsformasi seterusnya memperkasakan kurikulum secara menyeluruh.

No comments:

Post a Comment