Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

Artikel 12.3 : Analysing the impact of ict on mathematics teaching practices



Oleh : J.B. Lagrange





Overview:
      Innovative or research papers as well as curricula emphasise the strong potentialities of ICT (Information and Communication Technologies) for teaching mathematics at all levels. Their integration into classrooms seems however to be more difficult than expected. In my understanding, the framework that authors generally use to analyse ICT in mathematics is limited to the interaction between the student, the computer and the knowledge.

This limited framework explains the discrepancy between the potentialities and the reality of the integration (Lagrange et al., 2003). The goal of my present research is to enlarge this framework by putting this interaction inside the long-term process of conceptualisation and in the context of schools institutions. To this aim, new dimensions of the integration of ICT are to be considered. Then, the focus is to be put on the teacher trying to integrate ICT, because of his obvious central role in this enlarged context.


Ulasan / kritik :

Artikel ini sangat bagus dalam memberikan info tentang penggunaan ICT dalam pendidikan matematik di luar negara. Pelbagai pendekatan ICT yang berlainan dilaksanakan oleh guru dalam  proses pembelajaran. Strategi yang berbeza ini akan membawa kepada pelbagai penyelesaian yang berjaya kepada masalah pengajaran bagi kedua-dua matematik dan teknologi yang digunakan. Pengkaji juga berjaya menyimpulkan bahawa teknik peralatan instrumental merupakan kunci kepada amalan guru yang dikaitkan dengan integrasi. Dalam kelas, guru merupakan orang yang bertanggungjawab dalam pembelajaran matematik rasmi. Semasa penerangan dalam kelas, murid perlu dibimbing dalam pembinaan pengetahuan matematik dan teknologi.

No comments:

Post a Comment