Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

ARTIKEL 5.3 : TAHAP KEBIMBANGAN PELAJAR TERHADAP PENGGUNAAN BAHASA INGGERIS DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MODUL MATEMATIK: SATU KAJIAN RINTIS DI POLITEKNIK MALAYSIA



 
Oleh :   GK Marriappen 
             Kanammah a/p Manukaram
             Rajiv Raj a/l Pusparaju
             Rajesvari a/p Ramasamy


Ringkasan:
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap kebimbangan pelajar politeknik terhadap penggunaan Bahasa Inggeris dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Para pengkaji juga ingin melihat perbezaan tahap kebimbangan pelajar berdasarkan faktor demografi jantina, etnik dan jurusan. Dalam kajian ini, dinyatakan seramai 100 orang pelajar politeknik dari dua buah politeknik di Utara Semenanjung Malaysia telah dipilih sebagai sampel. Kajian yang ringkas ini mendapat meringkaskan bahawa kebimbangan matematik memberikan impak ke atas pencapaian pelajar.

Ulasan:



Kajian ini didapati amat berguna sebagai satu rujukan terhadap pengajaran dalam bahasa inggeris dalam mata pelajaran matematik. Selain itu, pengkaji juga menyarankan agar pelajar-pelajar yang mempelajari mata pelajaran matematik kejuruteraan menggunakan bahasa Inggeris mengalami kebimbangan dan hal ini perlu diberi perhatian serius oleh golongan pendidik agar peratus kebimbangan menjadi kurang sebagai satu langkah untuk mengurangkan kebimbangan pelajar. Pendidikan hendaklah berteraskan Model Insan yang lebih mengutamakan potensi pelajar yang berwibawa, kreatif, kritis, berketrampilan, menyelesaikan masalah dan menyerlahkan potensi insan. Matlamat Wawasan 2020 dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani dapat dicapai jika semua pihak memainkan peranan untuk mengurangkan kebimbangan pelajar terhadap mata pelajaran matematik kejuruteraan .

No comments:

Post a Comment