Oleh : Noor Mazlan Ahmad
Zanzali &
Noraziah
binti Kassim@Aziz
Fakulti
Pendidikan (Universiti Teknologi Malaysia)
Ringkasan :
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau
penggunaan Information Communication Technology (ICT) dalam pengajaran dan
pembelajaran (P&P) Matematik di kalangan guru pelatih Universiti Teknologi
Malaysia (UTM). Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian iaitu
kelebihan menggunakan ICT dalam P&P Matematik, kelemahan penggunaan ICT
dalam P&P Matematik dan masalah-masalah yang dihadapi oleh guru pelatih UTM
dalam menggunakan ICT dalam P&P Matematik. Sampel kajian terdiri daripada
lima orang guru pelatih UTM yang menjalani latihan mengajar di sekolah-sekolah
berhampiran. Dapatan kajian mendapati guru-guru pelatih kurang meggunakan ICT
dalam P&P Matematik. Ini adalah disebabkan oleh faktor-faktor luaran
seperti kemudahan ICT yang tidak sempurna dan ketidaksesuaian isi pengajaran
yang telah tersedia. Beberapa usul telah dikemukakan kepada pihak yang terlibat
iaitu tenaga mahir, guru pelatih dan pihak sekolah bagi memantapkan lagi
penggunaan ICT dalam P&P Matematik.
Ulasan / kritik :
Pengkaji
menyatakan kelebihan penggunaan teknologi dalam pendidikan yang bertujuan untuk
menjadikan proses pembelajaran lebih menarik dan bersifat interaktif. Namun,
pengkaji juga berjaya mengkaji kenapa guru-guru kurang berminat untuk
menggunakan ict dalam pengajaran dan pembelajaran.
Salah satu daripadanya adalah dari segi kekangan masa penyediaan untuk memulakan
pengajaran dan pembelajaran yang
dihuraikan dengan lebh terperinci. Pengkaji juya berjaya
mendapati bahawa kurangnya kenggunaan ICT ini turut dipengaruhi dengan
tajuk-tajuk yang diajar. Namun, melalui penggunaan ICT dalam tajuk-tajuk yang
tertentu ini akan membantu memudahkan pemahaman pelajar dalam tajuk yang
diajarkan.
No comments:
Post a Comment