Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

ARTIKEL 7.1 : STANDARD FOR EXCELLENCE IN TEACHING MATHEMATICS IN AUSTRALIAN SCHOOL





Ulasan :

Artikel ini menggambarkan bahawa Australia amat mementingkan standard guru yang tinggi demi mendidik para pelajar kea rah mencapai pengusaan matematik cemerlang. Terdapat tiga cirri-Standard pengajaran matematik di Australia sangat menekankan tentang standard guru. Selain  itu, artikel ini amat berguna untuk bacaan memandangkan artikel ini menekankan tentang pengetahuan professional guru, sumbangan professional terhadap pembangunan professional dan masyarakat, serta amalan professional yang sememangnya amat diperlukan oleh warga pendidik untuk dijadikan sebagai garis panduan ke arah menjadi guru matematik yang berkesan terhadap pelajar.

No comments:

Post a Comment