Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

Artikel 10.2 : Cabaran guru sandaran terlatih di sekolah



Pautan :
http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/jurnalpapers/jurnal2006/SitiZ06.pdf

Ulasan / kritik :

Pengkaji membawa pembaca menghayati beberapa kesukaran yang dihadapi oleh para guru sandaran  terlatih terutamanya diberi bebanan kerja yang banyak dan mencabar shingga mereka sukar untuk membezakan antara tugas utama dan tugasan sampingan. Saya bersetuju dengan pendapat pengkaji bahawa pihak sekolah harus memahami situasi guru sandaran yang sudah semestinya masih baru dalam dunia pendidikan dengan memberikan tugas yang sesuai dengan mereka. Pihak sekolah juga harus bertanggungjawab dalam menyampaikan taklimat ringkas dan bantuan sekiranya para guru sandaran tidak terlatih ini mengalami kesukaran dalam melaksanakan kerja yang sukar.

No comments:

Post a Comment