ULASAN:
Artikel ini memberikan banyak maklumat
kepada pembaca kerana isu-isu yang dibincangkan merangkumi pelbagai aspek
seperti pelajar dari bangsa dan etnik yang umum, pelajar yang datang dari latar
belakang yang sosioekonomi yang kurang baik, pelajar kelainan upaya dan pelajar
yang memiliki pengetahuan Bahasa Inggeris yang terhad.
Kepelbagaian pelajar di dalam kelas hari ini memaksa guru-guru untuk memikirkan semula bagaimana mereka mengajar dan apa yang mereka mengajar secara tetap. Pemikiran ekosistem yang sihat sebagai analogi kepada persekitaran pembelajaran yang sihat membolehkan kita untuk melihat bilik darjah dari perspektif yang inklusif iaitu menyumbang idea-idea penting dan tenaga yang menggalakkan kepelbagaian oleh menghormati perbezaan melalui saling, saling bergantung, dan ciri-ciri unik dalam setiap bilik darjah.
Terdapat banyak pautan
yang berkaitan dengan kepelbagaian dan ekuiti dalam pendidikan yang semestinya
amat berguna untuk para pendidik membuat rujukan bagi meningkatkan kefahaman
tentang isu ekuiti dalam pendidikan.
No comments:
Post a Comment