Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

Artikel 4.3 : Critical Issue: Remembering the Child: On Equity and Inclusion in Mathematics and Science Classrooms



ULASAN:
     
     Artikel ini memberikan banyak maklumat kepada pembaca kerana isu-isu yang dibincangkan merangkumi pelbagai aspek seperti pelajar dari bangsa dan etnik yang umum, pelajar yang datang dari latar belakang yang sosioekonomi yang kurang baik, pelajar kelainan upaya dan pelajar yang memiliki pengetahuan Bahasa Inggeris yang terhad. 

       Kepelbagaian pelajar di dalam kelas hari ini memaksa guru-guru untuk memikirkan semula bagaimana mereka mengajar dan apa yang mereka mengajar secara tetap. Pemikiran ekosistem yang sihat sebagai analogi kepada persekitaran pembelajaran yang sihat membolehkan kita untuk melihat bilik darjah dari perspektif yang inklusif iaitu menyumbang idea-idea penting dan tenaga yang menggalakkan kepelbagaian oleh menghormati perbezaan melalui saling, saling bergantung, dan ciri-ciri unik dalam setiap bilik darjah. 

     Terdapat banyak pautan yang berkaitan dengan kepelbagaian dan ekuiti dalam pendidikan yang semestinya amat berguna untuk para pendidik membuat rujukan bagi meningkatkan kefahaman tentang isu ekuiti dalam pendidikan.

No comments:

Post a Comment