Oleh
: Lip Chap Sam
Ringkasan
:
Pengkaji mengkaji perbezaan budaya mungkin yang mungkin faktor penentu
dalam pencapaian matematik, dan mempersoalkan apa dan bagaimana kita boleh
belajar daripada berbeza amalan budaya, kepercayaan dan nilai-nilai untuk
membantu memperbaiki pembelajaran matematik di semua budaya. Cadangan untuk
kajian selanjutnya juga dipertimbangkan oleh pengkaji.
Ulasan / kritik :
Pengkaji berjaya membuat
tiga kajian yang berbeza untuk mengetahui perbezaan budaya pembelajaran. Hasil
menunjukkan penggunaan bahasa yang berbeza merupakan perbezaan yang ketara.
Perbezaan pendekatan pengajaran berdasarkan sekolah dari pelbagai aliran juga
mempengaruhi keahaman murid dalam mempelajari Matematik. Faktor-faktor ini
boleh mempengaruhi sikap dan kepercayaan terhadap matematik dan matematik
pengajaran dan pembelajaran, yang seterusnya mungkin telah menyebabkan
perbezaan dalam pencapaian matematik .
Justeru pengkaji turut ada mengemukakan
beberapa cadangan untuk memperbaiki isu ini, antaranya adalah mengguna pakai
beberapa tanda-tanda dan simbol-simbol baru dalam bahasa. Menurut pengkaji, mengubah
budaya adalah tidak mustahil, tetapi sukar. Maka lebih banyak kajian perlu dipertimbangkan
dalam memeriksa budaya pembelajaran matematik yang lebih baik dan seterusnya mencari
cara bagaimana untuk menggalakkan budaya ini dalam pembelajaran matematik di sekolah.
No comments:
Post a Comment