Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

Artikel 11.3 : Cultural Differences and Mathematics Learning in Malaysia



Oleh : Lip Chap Sam





Ringkasan :

Pengkaji mengkaji perbezaan budaya mungkin yang mungkin faktor penentu dalam pencapaian matematik, dan mempersoalkan apa dan bagaimana kita boleh belajar daripada berbeza amalan budaya, kepercayaan dan nilai-nilai untuk membantu memperbaiki pembelajaran matematik di semua budaya. Cadangan untuk kajian selanjutnya juga dipertimbangkan oleh pengkaji.


Ulasan / kritik :

     Pengkaji berjaya membuat tiga kajian yang berbeza untuk mengetahui perbezaan budaya pembelajaran. Hasil menunjukkan penggunaan bahasa yang berbeza merupakan perbezaan yang ketara. Perbezaan pendekatan pengajaran berdasarkan sekolah dari pelbagai aliran juga mempengaruhi keahaman murid dalam mempelajari Matematik. Faktor-faktor ini boleh mempengaruhi sikap dan kepercayaan terhadap matematik dan matematik pengajaran dan pembelajaran, yang seterusnya mungkin telah menyebabkan perbezaan dalam pencapaian matematik .
     Justeru pengkaji turut ada mengemukakan beberapa cadangan untuk memperbaiki isu ini, antaranya adalah mengguna pakai beberapa tanda-tanda dan simbol-simbol baru dalam bahasa. Menurut pengkaji, mengubah budaya adalah tidak mustahil, tetapi sukar. Maka lebih banyak kajian perlu dipertimbangkan dalam memeriksa budaya pembelajaran matematik yang lebih baik dan seterusnya mencari cara bagaimana untuk menggalakkan budaya ini dalam pembelajaran matematik di sekolah.

No comments:

Post a Comment