Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

ARTIKEL 4.4: Critical Issue: Remembering the Child: On Equity and Inclusion in Mathematics and Science Classrooms



ULASAN:

Artikel ini memberikan banyak maklumat kepada pembaca kerana isu-isu yang dibincangkan merangkumi pelbagai aspek seperti pelajar dari bangsa dan etnik yang umum, pelajar yang datang dari latar belakang yang sosioekonomi yang kurang baik, pelajar kelainan upaya dan pelajar yang memiliki pengetahuan Bahasa Inggeris yang terhad. Terdapat banyak pautan yang berkaitan dengan kepelbagaian dan ekuiti dalam pendidikan yang semestinya amat berguna untuk para pendidik membuat rujukan bagi meningkatkan kefahaman tentang isu ekuiti dalam pendidikan.

No comments:

Post a Comment