Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

Artikel 10.3 : Persepsi guru terhadap profesion perguruan masa kini



Pautan: 
 http://eprints.utm.my/2223/1/2_3.pdf


Ulasan / Kritik :

Dalam artikel ini, pengkaji mendapati bahawa para guru sanggup untuk menghadiri kursus dalam perkhidmatan demi meningkatkan profesionalisme perguruan. Disamping bebanan kerja yang banyak guru sanggup berkorban masa dan tenaga demi memberi pendidikan yang terbaik kepada anak didikan. Saya bersetuju dengan cadangan pengkaji bahawa perlunya diadakan ujian minat atau career test untuk menapis pengambilan guru di peringkat maktab dan institusi pengajian tinggi agar negara dapat menyediakan tenaga pendidik yang benar-benar komited dan bersedia memikul tanggungjawab yang amat besar untuk mendidik anak bangsa untuk membentuk modal insan yang inovatif dan berdaya saing.
i
khl
a
s
a
A
khi
r
s
e
ka
l
i
a
da
l
a
h
di
c
a
da
ngka
n
uj
i
a
n
m
i
na
t
a
t
a
u
c
a
re
e
r
t
e
s
t
pe
rl
u
pe
rl
u
di
a
da
ka
n
da
l
a
m
pros
e
s
pe
nga
m
bi
l
a
n
guru
a
t
a
u
s
e
m
a
s
a
pe
nga
j
i
a
n
di
i
ns
t
i
t
ut
pe
rgurua
n
a
t
a
upun
di
IP
T
.
Ini
unt
uk
m
e
ne
nt
uka
n
c
a
l
on
ya
ng
be
na
r-be
na
r
be
rm
i
na
t
s
a
ha
j
a
di
a
m
bi
l
s
e
ba
ga
i
guru
ke
ra
na
t
a
nggungj
a
w
a
b
ya
ng
ba
ka
l
m
e
re
ka
pi
kul
na
nt
i
buka
n
di
a
ngga
p
s
e
ba
ga
i
be
ba
n
t
e
t
a
pi
s
e
ba
ga
i
s
a
t
u a
m
a
na
h be
s
a
r ya
ng w
a
j
i
b di
l
a
ks
a
na
ka
n de
nga
n pe
nuh ke
i
khl
a
s
a
n

No comments:

Post a Comment