Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

Artikel 2.1

Pautan : https://docs.google.com/document/d/1it_56WtG7hIQlTqutiEY8Uaio0VobDPeYPsVuZLxJIs/edit

Ulasan / kritik :

      Artikel ini ada membincangkan tentang perbezaan pencapaian matematik di bandar dan luar bandar. Saya bersetuju dengan kenyataan bahawa kurangnya sokongan moral ibu bapa terhadap pembelajaran mempengaruhi pembelajaran dan tahap penguasaan matematik pelajar berikutan dengan kurangnya kesedaran ibu bapa terhadap kepentingan pendidikan kepada masa depan anak-anak.

     Namun, saya kurang bersetuju dengan kenyataan bahawa kurngnya guru yang berkemahiran yang ditempatkan untuk bertugas di sekolah kawasan luar bandar. Ini kerana semua guru yang sudah tamat pengajian ikhtisas perguruan sudah tentunya mempunyai kemahiran untuk mengajar, cuma perbezaannya adalah guru-guru tersebut ditempatkan di sekolah luar bandar dan bandar. Di sekolah luar bandar juga terdapat guru-guru yang sudah berpengalaman dengan situasi dan budaya sekolah luar bandar dan sudah tentunya berpengalaman dalam menangani masalah ini walaupun berada di sekolah pedalaman dan mampu bersaing dengan sekolah di luar bandar. 

       Aspek kekurangan prasarana pengajaran di kawasan luar bandar juga mempengaruhi proses pengajaran dan pengajaran namun, perkara ini bukanlah alasan utama bahawa sekolah luar bandar tidak mampu menghasilkan murid yang kompeten dalam matematik.

No comments:

Post a Comment