Ulasan / kritik :
Artikel ini ada membincangkan tentang perbezaan pencapaian matematik di bandar dan luar bandar. Saya bersetuju dengan kenyataan bahawa kurangnya sokongan moral ibu bapa terhadap pembelajaran mempengaruhi pembelajaran dan tahap penguasaan matematik pelajar berikutan dengan kurangnya kesedaran ibu bapa terhadap kepentingan pendidikan kepada masa depan anak-anak.
Namun, saya kurang bersetuju dengan kenyataan bahawa kurngnya guru yang berkemahiran yang ditempatkan untuk bertugas di sekolah kawasan luar bandar. Ini kerana semua guru yang sudah tamat pengajian ikhtisas perguruan sudah tentunya mempunyai kemahiran untuk mengajar, cuma perbezaannya adalah guru-guru tersebut ditempatkan di sekolah luar bandar dan bandar. Di sekolah luar bandar juga terdapat guru-guru yang sudah berpengalaman dengan situasi dan budaya sekolah luar bandar dan sudah tentunya berpengalaman dalam menangani masalah ini walaupun berada di sekolah pedalaman dan mampu bersaing dengan sekolah di luar bandar.
Aspek kekurangan prasarana pengajaran di kawasan luar bandar juga mempengaruhi proses pengajaran dan pengajaran namun, perkara ini bukanlah alasan utama bahawa sekolah luar bandar tidak mampu menghasilkan murid yang kompeten dalam matematik.
No comments:
Post a Comment