Oleh : Azizi Yahaya dan Nurfaizah Abd. Majid
Pautan :
Ringkasan :
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara budaya
formal sekolah dan gaya pembelajaran pelajar dengan pencapaian akademik pelajar
sekolah menengah. Seramai 234 orang responden yang dipilih adalah berdasarkan kaedah persampelan rawak
kelompok iaitu kluster atas kluster di lima buah sekolah menengah sekitar
daerah Pontian, Johor. Kajian rintis dijalankan untuk melihat kebolehpercayaan
dan kesesuaian soal selidik. Manakala Alpha Cronbach digunakan untuk mengukur
ketekalan dalaman soal selidik. Hasil kajian mendapati bahawa budaya formal
sekolah yang paling dominan adalah budaya formal sekolah berdasarkan dari aspek
sosial. Manakala gaya pembelajaran pelajar yang paling dominan adalah gaya
pembelajaran berdasarkan dari aspek visual. Selain itu, terdapat hubungan yang
signifikan antara budaya formal sekolah dan gaya pembelajaran dengan pencapaian
akademik pelajar.
Ulasan / kritik :
Berdasarkan dapatan kajian, kebanyakan
sekolah mempunyai tahap budaya formal sekolah dari aspek sosial yang tinggi. Pengkaji berjaya menyimpulkan bahawa budaya
formal sekolah yang paling dominan adalah berdasarkan dari aspek sosial diikuti
dengan aspek fizikal dan budaya ilmu. Pengkaji berjaya menerangkan dengan lebih
lanjut tentang dapatan kajian yang diperolehi iaitu pihak sekolah seperti
pengetua, guru telah menekankan dan mengamalkan ciri-ciri dalam aspek sosial
seperti ciri hormat-menghormati, ciri bekerjasama, ciri bertanggungjawab, ciri
perpaduan dan ciri kemesraan. Aspek-aspek ini memberi impak yang positif dalam
diri pelajar yang dalam lingkungan budaya sekolah tersebut.
No comments:
Post a Comment