Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

ARTIKEL 6.3 : PERSEPSI DAN SIKAP PELAJAR TERHADAP PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME SERTA KESAN TERHADAP PENCAPAIAN DALAM MATA PELAJARAN MATEMATIK DI FAKULTI PENDIDIKAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA



Oleh :  Zainudin Abu Bakar 
            Nor Hidayatul Aini Ismail

Pautan : 


ULASAN :
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui apakah persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme serta kesannya terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik. Tiga aspek utama yang dikaji iaitu persepsi pelajar terhadap konstruktivisme, sikap (emosi) pelajar terhadap konstruktivisme dan hubungan antara persepsi serta sikap terhadap pencapaian Matematik pelajar. Keputusan kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme adalah tinggi, manakala sikap pelajar pula berada pada tahap sederhana. Kajian ini juga mendapati tiada hubungan yang signifikan di antara persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme dengan pencapaian Matematik. 




Pengkaji juga mengemukakan beberapa cadangan di mana para pendidik perlulah bijak menarik minat pelajar dengan menggunakan pelbagai pendekatan dalam pembelajaran matematik. Tidak dinafikan pendidik yang baik, mampu menguruskan pelajar dengan baik. Namun tidak semuanya mampu melakukan perkara yang sama. Pendidik dan pelajar perlulah saling mempengaruhi dalam menjalankan apa jua pendekatan yang dilaksanakan. Sehubungan dengan itu, pendekatan konstruktivisme telah memberikan kesan positif terhadap sikap pelajar dalam pembelajaran Matematik tetapi ia masih di tahap sederhana. Dicadangkan agar pengkaji dapat mengemukakan lebh banyak cadangan agar para pembaca mencapat lebih input untuk menerapkan pembelajaran konstruktivisme dengan lebih berkesan pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment