Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

Artikel 2.2 : Gender, culture, and mathematics performance

Pautan : http://www.pnas.org/content/106/22/8801.full


Ulasan / kritik :

Artikel ini membincangkan dengan terperinci tentang beberapa faktor yang mempengaruhi pencapaian matematik termasuklah dari segi jantina. Namun graf laporan kajian dipersembahkan dalam bentuk yang sukar difahami oleh kebanyakan pembaca kerana melibatkan graf normal. Namun begitu, pengkaji berjaya menarik minat para pembaca melalui perbincangan tentang pengaruh persilangan-budaya dalam mempengaruhi pembelajaran matematik yang telah mempengaruhi pencapaian matematik. Ini kerana penguasaan matematik amat diperlukan dalam era globalisasi keran matematik tidak terhad kepada  bidang pendidikan malah dalam bidang perakaunan, perniagaan, kejuruteraan dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment