Kursus ini merupakan satu kursus bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI yang dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh. Isu-isu kentemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan Matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan Matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah Matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Pelajar-pelajar juga diberi pendedahan kepada isu--isu dan trend di dalam pendidikan Matematik.

Friday 15 August 2014

Artikel 1.1 : Strategies for reducing math anxiety

Pautan : http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED536509.pdf


Ulasan / kritik :

Artikel ini amat berguna kepada semua lapisan pembaca termasuklah golongan pendidik, ibu bapa dan juga pelajar kerana terdapat beberapa cara penyelesaian untuk mengurangkan ketakutan terhadap matematik. Saya bersetuju dengan artikel ini bahawa pelaksanaan untuk mengurangkan ketakutan terhadpa matematik boleh meningkatkan pencapaian matematik pelajar terutamanya dalam situasi yang melibatkan penyelesaian masalah dalam matematik. Dengan adanya perancangan untuk mengurangkan ketakutan matematik ini akan menyebabkan pelajar berupaya untuk berhadapan dengan matematik seterusnya dapat memupuk minat pelajar terhadap matematik.

No comments:

Post a Comment